Bröllopshelg

Efter en intensiv och härlig långhelg i Stockholm har jag nu landat hemma (med intensiva jobbdagar). Så det känns skönt med en ledig långhelg nu. Lite semester efter semestern.

Vi var bjudna på bröllop på lördagen och passade då på att ta några extra dagar i huvudstaden. Eftersom det var Elitloppet på söndag och många ville flyga hem på kvällen så stannade vi kvar till måndagen och billigare flyg. Men inte gjorde det mig något.

På fredag fick jag äntligen äta caesarsallad och ta ett glas rosévin på en uteservering. Det är sommar och semester för mig. Tyvärr var varken salladen eller vinet speciellt gott. Men semester-känslan fick jag i alla fall 🙂

och helt plötsligt gick Batman förbi restaurangen 🙂
Kanelbulle och chai-te på Paulas i Östermalmshallen

Till middag däremot åt vi en riktigt god middag med en massa olika mellanrätter på Mamma o jag på Söder innan vi promenerade vidare till Göta Lejon och musikalen Hair.

Alltså jag älskar när man får in en massa olika rätter som man äter och delar på. När jag väl äter på restaurang vill jag ju testa flera av deras rätter och inte bara en. Bästa konceptet. Musikalen däremot var ingen höjdare.

Friterade risottobollar, burrata och kött-tartar
Tortilla med högrev, flatbread med löjrom

På lördag var det då dags för helgens grej, nämligen bröllopet. Det är något speciellt med bröllop och fest. Alla är så glada och lyckliga. Bröllopet hölls i Minneberg, Bromma, och det var så fint där med allt vatten och all grönska.

Bland det godaste vi åt under helgen var söndagens lunch på Gretas i gamla Pub-huset på Hötorget. En toast med färskost, bakat ägg och avokado. Så himla god. Måste testa hemma.

Hade nog varit riktigt gott med ett glas vin och sitta o njuta av i solen. Men vi var inte sugna på vin och solen var bara framme i omgångar.

Sedan åkte vi ut till Lilla Essingen där det blev morsdagsfika för sex olika mammor. Så mysigt och gott fika. Så kul att vi dessutom hann med en promenad vid vattnet också. Vilket guldkorn så nära city.

På kvällen bjöd mamma på morsdagsmiddag på Restaurang Underbar där vi testade deras avsmakningsmeny med 14 olika libanesiska smårätter med grill och efterrätt. Supergott och supertrevligt. Men så mätt och trött jag blev. Så kvällen avslutades i hotellsängen med att se Robinson-finalen.

Lite morsdagsbubbel och jordgubbar på hotellrummet innan middagen.

På måndag hann jag med en solig morgonpromenad i vackra Stockholm, innan affärerna öppnade och jag gick i lite affärer. Det här var verkligen ingen shoppingresa, var knappt in i en enda affär. Men en ny väska fick följa med hem.

Vid lunch checkade vi ut från hotellet och tog en taxi till Arlanda. Där blev det lunch innan vi promenerade till gaten och som vi fick gå. Tur vi var ute i god tid, känns som att vi gick genom hela flygplatsen. Och det gjorde vi nog också.

Sedan blev det 1 juni och vintern kom tillbaka till Luleå. Hagel och höststormar inledde första sommarmånaden. Nu vill jag ha sommar och värme igen. Jag vill sitta ute i solen och äta grillad mat och rabarberpaj till ett glas rosévin. Men det får jag vänta på….